9 tips voor de SEO van een bakkerij

SEO Bakkerij

Het aanbod van bakkerijen in de winkelstraten is in ieder dorp of stad groot. Ook online zal je dus moeten opvallen om klanten naar je bakkerij te krijgen. Veel bakkers hebben dan ook door dat een professionele website die goed scoort in Google belangrijk is voor de omzet. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw bakkerij hoger staat in Google dan de concurrenten uit jouw stad, dorp of wijk? In dit artikel geven we je graag tips voor de SEO van jouw bakkerij.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel Zoekmachine Optimalisatie. Met SEO optimaliseer je je website voor zoekmachines. Belangrijk is om met relevante zoekwoorden voor jouw bedrijf hoger te ranken in Google.

Waarom is SEO voor een bakker belangrijk?

SEO, een afkorting voor de Engelse variant van Zoekmachine Optimalisatie, is essentieel voor elke bakkerij die online zichtbaarheid en groei wil realiseren. In het digitale tijdperk zoeken de meeste klanten online naar een bakkerij in de buurt. Als jouw bakkerij niet hoog in de zoekresultaten van Google staat, loop je dus potentiële klanten mis. Door goede SEO toe te passen, zoals het optimaliseren van de website-inhoud en het gebruik van relevante zoekwoorden, vergroot je de kans dat klanten je online kunnen vinden en je bakkerij bezoeken.

Tip 1: Zoekwoordenonderzoek voor Bakkerijen

SEO begint met een goed zoekwoordenonderzoek voor jouw bakkerij. Het identificeren van de juiste zoekwoorden – de termen die potentiële klanten daadwerkelijk gebruiken om een bakkerij online te zoeken – kunnen aanzienlijk bijdragen aan je ranking in zoekmachines. Focus op lokale zoekwoorden, zoals “bakkerij in [stad]” om lokale klanten aan te trekken. Bedenk daarbij ook dat je in een grote stad zit met veel concurrentie, dat je de wijk of straat benoemt waar je bakkerij gevestigd is. Voor bakkerijen zien we meestal zoekopdrachten als:

  • Bakkerij Den Bosch
  • Bakker Den Bosch
  • Patisserie Den Bosch
  • Banketbakker Den Bosch

Maar gezien de grote concurrentie in een stad als Den Bosch, kan je je als kleine bakkerij in de buurt vaak beter focussen op deze zoekwoorden:

  • Bakkerij Maaspoort
  • Bakkerij Den Bosch Centrum
  • Bakkerij Den Bosch Noord

Daarnaast kan je ook focussen op de producten die je verkoopt:

  • Bossche bollen
  • Bossche Koekwaus

Tip 2: Het belang van lokale SEO voor Bakkerijen

Lokale SEO heeft de hoogste prioriteit voor een bakkerij. Klanten zoeken vaak naar lokale bakkerijen, dus als je de SEO niet richt op jouw locatie, mis je een geweldige kans om gevonden te worden. Optimaliseer jouw website en inhoud met locatie specifieke zoekwoorden en zorg ervoor dat je bedrijfsgegevens consistent en up-to-date zijn op alle online platforms, inclusief je Google Bedrijfsprofiel. Dit zal niet alleen je zichtbaarheid in lokale zoekresultaten verbeteren, maar ook het vertrouwen van klanten winnen, omdat ze zien dat je een gevestigd en gerespecteerd bedrijf bent in hun lokale omgeving.

Tip 3: Leer van de concurrentie

Er zijn SEO-tools waarmee je eenvoudig de zoekwoorden van je concurrenten kunt achterhalen. Ook kun je zien hoeveel verkeer ze via Google ontvangen op basis van die zoekwoorden. Wij gebruiken deze tools ook bij het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek om te achterhalen waar het meest op wordt gezocht voor bakkerijen in een bepaalde regio. Naast zoekwoorden is het ook verstandig om te kijken hoe de bakkerij op de nummer 1-positie in Google de website heeft gestructureerd en wat ze goed doen, waardoor Google deze website hoger waardeert dan jouw website.

Tip 4: Maak gebruik van meta-tags

Het gebruik van meta-tags is essentieel voor de SEO van jouw bakkerijwebsite. Meta-tags zijn stukjes tekst die worden toegevoegd aan de HTML van je website en die zoekmachines helpen om te begrijpen waar je website over gaat. Ze worden niet weergegeven op de webpagina zelf, maar wel in de pagina’s code, en zorgen ervoor dat je website beter wordt weergegeven in Google.

De titel-tag en de meta-beschrijving zijn twee belangrijke meta-tags die je niet moet negeren. De titel-tag is de titel van je webpagina die wordt weergegeven in de zoekresultaten. De meta-beschrijving is een korte samenvatting van de inhoud van de pagina. Zorg ervoor dat je relevante zoekwoorden in deze tags opneemt. Dit helpt niet alleen om je ranking te verbeteren, maar geeft potentiële klanten ook een snel overzicht van de producten die je aanbiedt.

Heb je een WordPress-website? Dan kun je het beste gebruikmaken van SEO-plugins zoals RankMath, SEOPress of The SEO Framework. Met deze plugins pas je eenvoudig je titel en meta omschrijving aan. Ook geven deze plugins tips wat je nog meer kan verbeteren en hoe vaak een bepaald zoekwoord voorkomt op een pagina.

Tip 5: Zorg voor een responsieve en snelle website

Het ontbreken van een responsieve website is funest voor de SEO van je bakkerij. Meer dan 70% van je klanten zoekt via hun smartphone naar een bakker in de buurt, dus een website die er goed uitziet op zowel de computer, smartphone als tablet is van cruciaal belang. Een mobiel-vriendelijke website scoort niet alleen hoger in Google, maar zorgt er ook voor dat potentiële klanten gemakkelijker kunnen navigeren en informatie kunnen vinden op je website. Dit kan de verblijfsduur op je site verlengen en daarmee je SEO-ranking verder verbeteren.

Tip 6: Zorg voor een snelle website

Ook de snelheid van je website is van groot belang. Als je zelf je website hebt gebouwd, heb je waarschijnlijk geen rekening gehouden met het feit dat de foto die je met je smartphone hebt genomen meer dan 1 Megabyte groot is. Voor een website is dit te groot, dus zorg ervoor dat je afbeeldingen kleiner zijn dan 100 Kilobyte. Dit is slechts één aspect van hoe je je website sneller kunt maken.

Tip 7: Het belang van online beoordelingen voor de SEO van een bakkerij

Online beoordelingen spelen een grote rol bij de lokale ranking van je bakkerij in Google. Google hecht veel waarde aan positieve online beoordelingen. Daarom is het belangrijk om actief feedback te vragen aan jouw klanten.

Beoordelingen zijn niet alleen belangrijk voor je SEO, maar ook om klanten te overtuigen dat je een goede bakker bent. Uit onderzoek blijkt dat meer dan 70% van de mensen die online zoeken naar een bakker, hun keuze grotendeels baseren op de beoordelingen in het Google Bedrijfsprofiel.

Tip 8: Regelmatig nieuwe content plaatsen op je website

Zorg ervoor dat je regelmatig nieuwe content plaatst op je website. Zoekmachines waarderen up-to-date en relevante content. De frequentie van de updates kan invloed hebben op je ranking. Door regelmatig nieuwe pagina’s, blogs of nieuws over je bakkerij te delen, laat je zoekmachines zien dat je website actief en voorzien van up-to-date informatie is. Dit draagt niet alleen bij aan je zichtbaarheid in zoekresultaten, maar biedt ook waarde aan je klanten en houdt ze betrokken. Bovendien geeft het je meer mogelijkheden om relevante zoekwoorden op te nemen, wat kan helpen om je SEO-rangschikking te verbeteren.

Bij een bakkerij kan je bijvoorbeeld denken aan het delen van informatie over de verschillende bakproducten en specialiteiten die je aanbiedt, zodat je ook gevonden wordt op deze producten in combinatie met je locatie.

Bijvoorbeeld:

  • Vers brood Eindhoven
  • Taarten bestellen Veghel
  • Ontbijtservice Den Bosch
  • Lekkerste Veghelse krollen

Tip 9: Kwalitatieve backlinks naar je website

Naast on-site SEO is het verkrijgen van kwalitatieve backlinks naar je website ook belangrijk voor een goede ranking in Google, dit wordt ook wel linkbuilding genoemd. Backlinks zijn inkomende links van andere websites naar jouw bakkerij website en worden door Google gezien als een positieve beoordeling van je content. Ze tonen aan dat jouw website waardevol en relevant is. Wanneer gerenommeerde websites naar jouw bakkerij website linken, bouw je autoriteit en betrouwbaarheid op, waardoor je hoger rankt in zoekmachines. Een extra voordeel is dat backlinks ook meer verkeer naar je website kunnen genereren.

Waar kan je aan denken bij linkbuilding voor een bakkerij?

  • Bloggers uit jouw dorp of regio, misschien willen ze in ruil voor een rondleiding door je bakkerij en wat gratis producten wel een leuk stuk schrijven over jouw bakkerij of een bepaalde delicatesse die je verkoopt, met uiteraard een link naar je bakkerij in het blog.
  • Lokale online nieuwssites, zorg dat er bij nieuws over jouw bakkerij altijd een link naar je site wordt geplaatst.
  • Blogs over bakkers
  • Blogs over brood

Uitbesteden van de SEO van je bakkerij

We begrijpen dat je je vooral wilt richten op waar je goed in bent: het bakken van brood en ondernemen! Het optimaliseren van je website voor zoekmachines kan al snel technisch worden en erg complex. In dat geval staan we graag voor je klaar als SEO specialist om je te helpen bij het optimaliseren van je website voor zoekmachines. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden om ook jouw bakkerij te laten opvallen in Google.

Over Sigi Media

Online marketing, gericht op conversies! Dat is waar Sigi Media voor staat. Waarom worden bezoekers van je website op dit moment niet omgezet in klanten en waarom vinden ze je website op dit moment niet? Met de perfecte online marketing mix gaan we voor meer verkopen!