Meer verkopen met een actief affiliate programma
Affiliate Specialist
Affiliate programma opstarten
Het opstarten van een affiliate programma is niet moeilijk, maar veel webshop eigenaren denken dat account managers van affiliate netwerken vervolgens actief aan de slag gaan om publishers te overtuigen om jouw affiliate campagne te promoten. In de praktijk is de rol van account managers van netwerken niet zo groot, omdat ze te veel dezelfde campagnes tegelijk onder de aandacht moeten brengen. Door zelf actief met je affiliate campagne aan de slag te gaan heb je een streepje voor op de concurrentie.
Affiliate campagne optimalisatie
Ben jij een affiliate campagne gestart, maar levert dit nog niet de gewenste resultaten op?
Het optimaliseren van een affiliate campagne draait om het verhogen van conversies en ROI. Dit begint met het kiezen van kwalitatieve publishers die aansluiten bij je doelgroep en product.
Door het analyseren van de resultaten en feedback te vragen aan publishers kunnen we een strategie bepalen om de affiliate campagne te optimaliseren voor betere resultaten.
Contact met publishers
Het creëren van een actieve samenwerking tussen publishers zorgt ervoor dat je actiever gepromoot zal worden door een publisher. Zorg er dan ook voor dat je vanaf het begin van je campagne regelmatig contact hebt met publishers om te kijken of er manieren zijn om de samenwerking uit te breiden.
Nieuwe publishers werven
Het actief werven van nieuwe publishers voor je affiliate programma begint met het identificeren van websites, bloggers en influencers die aansluiten bij je merk en doelgroep. Maak het affiliate programma aantrekkelijk en transparant zodat ze kiezen voor jouw affiliate programma.
Waarom een externe affiliate specialist?
Affiliate expert in Meierijstad en omgeving
Til je affiliate programma naar een hoger niveau!
Veel gestelde vragen over Affiliate marketing
Wat is een affiliate marketing specialist?
Een affiliate marketing specialist is gespecialiseerd in het opstarten van en het actief managen van een affiliate programma. Hij onderhoudt een actief contact met de accountmanager van het affiliate netwerk en de publishers. Een goed affiliate programma gaat actieve samenwerkingen aan met publishers, zodat zij als eerste aan jouw webshop denken bij het schrijven van nieuwe content. Zonder affiliate marketing specialist zal je nooit het maximale halen uit het affiliate programma.
Wat is affiliate marketing?
Affiliate marketing is een vorm van adverteren waarbij je betaalt op commissie basis. Je betaalt dus enkel als er uit de advertentie een verkoop of lead volgt. Van tevoren bepaal je welk percentage of vast bedrag de publisher ontvangt als er een transactie wordt gerealiseerd. Ook bepaal je zelf hoelang een publisher nog recht heeft op een vergoeding nadat deze de potentiële klant heeft doorverwezen.
Affiliate marketing wordt over het algemeen gezien als een vrij risicoloze vorm van adverteren gezien, omdat je enkel betaalt als er een verkoop is gerealiseerd. Toch is het belangrijk om vanaf het begin kritisch te zijn op met welke publishers je de samenwerking aangaat.
Affiliate programma in eigen beheer of via een affiliate netwerk?
Een affiliate programma beginnen bij een affiliate netwerk heeft verschillende voordelen. De grote affiliate netwerken in Nederland, zoals Tradetracker, Daisycon en Awin, hebben de grootste publishers voor jou al gevonden. Door actief gebruik te maken van hun publisherbestand is het eenvoudig om snel van start te gaan.
Bij een eigen affiliate programma zal je publishers via de website eerst zelf moeten benaderen en overtuigen om zich aan te sluiten bij jouw affiliate programma. Omdat publishers vaak al zijn aangesloten bij verschillende affiliate netwerken, is het niet altijd even interessant om zich voor nog een nieuw netwerk aan te melden. Bij de bekende affiliate netwerken weten publishers dat ze te vertrouwen zijn en als whitelabel affiliate programma in eigen beheer zal je dat vertrouwen eerst moeten verdienen.
Groot voordeel van een affiliate programma in eigen beheer is natuurlijk dat je alles zelf kan bepalen, maar er komt meer werk bij kijken.
Wat zijn veelgemaakte fouten bij affiliate campagnes?
- Alle publishers zonder controle accepteren
In sommige gevallen kan het interessant zijn om met kortingscode- of cashbacksites samen te werken, maar meestal zit de klant dan al in de betaalfase en leveren deze sites dus geen nieuwe klanten op. Het is dus een goed idee om kritisch te kijken naar welke publishers je toelaat tot het affiliate programma. De eerste maanden kan het verstandig zijn om je te focussen op de tien beste publishers in je eigen niche. - Te lange cookietijd
We kennen affiliate netwerken die standaard uitgaan van een cookietijd van 100 dagen. Dit betekent dat de publisher een vergoeding krijgt als de klant binnen 100 dagen iets aankoopt. Je kan jezelf de vraag stellen of de publisher een bijdrage levert aan een klant die na 99 dagen opnieuw jouw website weet te vinden. Het verkorten van de cookietijd zorgt ervoor dat je betaalt voor relevante promotie. - Geen of onduidelijke afkeur van transacties
Één van de grootste frustraties bij publishers ligt in het afkeuren van transacties. Een adverteerder kan transacties afkeuren als een bestelling wordt geannuleerd of getourneerd of als de publisher niet de laatste klik had, maar bijvoorbeeld een Google Ads campagne of eigen nieuwsbrief. Het is aan de adverteerder om hier regels voor op te stellen en deze duidelijk te communiceren naar publishers. - Geen actief contact met publishers
Als je denkt dat je affiliate programma van zelf gepromoot gaat worden zodra je bent aangesloten bij een affiliate netwerk, dan heb je het mis. Tenzij je al een grote webshop bent met een grote naamsbekendheid, zal je als adverteerder actief publishers moeten stimuleren om jouw webshop mee te nemen in de promotie. Het regelmatig mailen en bellen met publishers zorgt ervoor dat je onder de aandacht blijft bij je belangrijkste publishers zodat ze sneller geneigd zijn om je mee te nemen in nieuwe content. - Maar de accountmanager van een affiliate netwerk zorgt hier toch voor?
Wist je dat een accountmanager vaak meer dan 200 campagnes onder zijn of haar hoede heeft? Wat ik als publisher de afgelopen jaren heb gemerkt is dat ik vaak pas iets hoor van een accountmanager als een adverteerder aan de bel heeft getrokken en klaagt over de weinige promotie. Een paar maanden later krijg je dan bericht dat de campagne is gestopt. Een accountmanager van een affiliate netwerk is vooral gefocust op de grotere adverteerders en is in geen geval een vervanger van een eigen affiliate campagne manager.
- Alle publishers zonder controle accepteren