SEO voor een advocatenkantoor

SEO Advocatenkantoor

De SEO van een advocatenkantoor is erg belangrijk voor het werven van nieuwe cliënten. Zeker als de concurrentie in je regio groot is, is het belangrijk dat je als advocaat gevonden wordt in Google. Maar als voormalig jurist weet ik als geen ander dat advocaten al druk genoeg zijn met hun zaken. Je wilt de SEO van je kantoor dan ook liever uitbesteden, zonder er zelf al te veel over te hoeven nadenken. Wij nemen dit dan ook graag uit handen, zodat jij kan doen waar je echt goed in bent, het verdedigen van cliënten.

Meester in de rechten, maar vooral specialist in SEO

Als advocaat of jurist heb je het al druk genoeg met het uitvoeren van je vak. Het verbeteren van je website wil er dus nog weleens bij inschieten. Met een rechten diploma op zak (Master strafrecht) kwam ik er al snel achter dat mijn passie niet in de advocatuur lag.

Al voor aanvang van mijn studie Nederlands rechts was ik online actief met meerdere websites. Ik zorgde dat ze goed rankten in Google en werd een interessante promotor van webshops als Bol.com, Coolblue, Decathlon en Tennisdirect. Na het afronden van mijn rechtenstudie en twee stages, werd mij duidelijk dat mijn passie toch echt in de online marketing lag en het starten van een eigen bedrijf.

De eerste jaren lag de focus op het exploiteren van mijn eigen websites, maar de afgelopen jaren ben ik mij ook gaan specialiseren in de SEO van juridische websites om de opgedane kennis van mijn rechtenstudie te combineren met mijn passie voor online marketing.

Van een professionele website naar een website die gevonden wordt…

Ik zie nog regelmatig websites van advocatenkantoren die qua design de professionaliteit uitstralen die je mag verwachten van een advocatenkantoor, maar in Google niet ranken op de voor een advocatenkantoor relevante zoekwoorden. De reden is dat webdesigners meestal niet bezig zijn met zoekmachine optimalisatie, ze onderzoeken niet waar potentiële cliënten naar zoeken in Google, waardoor deze websites niet bij de eerste posities in Google staan.

Waarom is goede SEO belangrijk voor een advocatenkantoor?

Je kan pleiten als de beste en met een beetje geluk wordt je als advocaat in dat geval eenmalig geroemd in de kranten en andere media, waardoor je misschien in de dagen die volgen iets meer nieuwe cliënten kan verwelkomen, maar om structureel nieuwe cliënten binnen te halen zal je toch echt gevonden moeten worden in Google.

Door het optimaliseren van je website voor zoekmachines, zorgen we ervoor dat je op de voor een advocatenkantoor relevante zoekwoorden gevonden wordt. Wat relevante zoekwoorden zijn verschilt per kantoor. Zo zal een advocatenkantoor dat lokaal opereert gevonden willen worden in de stad waarin het zijn diensten aanbiedt en zal een landelijk opererend kantoor de concurrentie aan willen gaan met de andere landelijke top kantoren, zonder dat locatie hierbij een rol speelt.

Daarnaast wil je gevonden worden op de verschillende rechtsgebieden waarin je kantoor actief is. Bij een strafrechtkantoor denken we dan aan zoekwoorden als:

  • Strafrecht advocaat Den Bosch
  • Strafrechtkantoor Den Bosch
  • Advocatenkantoor strafrecht Den Bosch
  • Strafrechtpraktijk Den Bosch

Ben je als strafrecht advocaat gespecialiseerd in bijvoorbeeld fraude- en witwaszaken, georganiseerde misdaad, overtreding van de Wet Wapens Munitie of de Opiumwet, levensdelicten of vermogensdelicten, dan is het ook goed om op deze zoekwoorden gevonden te worden in combinatie met de regio waarin je actief bent.

Hoe optimaliseren we een juridische websites voor de zoekmachines?

Bij het verbeteren van de SEO voor een advocatenkantoor gaan we met dit stappenplan aan de slag:

  • Zoekwoordenonderzoek – Wat zijn de belangrijkste zoekwoorden waarop je als advocatenkantoor in jouw rechtsgebied(en) en werkgebied gevonden wilt worden?
  • Concurrentieanalyse – Hoe wordt je concurrentie gevonden
  • Technische SEO – Belangrijk voor SEO zijn een snelle, responsieve en veilige website. Er zijn verschillende plugins die je website sneller en veiliger maken.
  • Verbeteren website structuur – We zien helaas regelmatig dat webdesigners bij het bepalen van de website structuur geen rekening hebben gehouden met de SEO van een website. Daarom is de structuur één van de eerste punten die we aanpakken.
  • Content verbeteren – De content op je website bepaald of je op bepaalde zoekwoorden gevonden wordt. Wordt het rechtsgebied en de stad of regio waarin je werkzaam bent niet genoemd op je website, dan mag je van Google niet verwachten dat je wordt getoond bij de zoekresultaten als mensen hierop zoeken. We kijken hoe we de huidige content kunnen verbeteren voor de SEO van je website en of nieuwe content/pagina’s nodig zijn om beter gevonden te worden.
  • Meta-tags – Meta tags zijn stukjes tekst die zoekmachines precies vertellen waar de website over gaat en hoe jij deze het liefst wil tonen in de zoekresultaten. Op de website zelf zie je deze stukjes tekst niet, maar ze zijn per pagina erg belangrijk voor je ranking.
  • Bloggen – Zoekmachines vinden autoriteit een belangrijke ranking factor. Ben jij de specialist in een bepaald rechtsgebied? Door regelmatig te bloggen over juridische vraagstukken verkrijg je veel direct verkeer naar dat blog en zal je dit ook terugzien in de globale ranking van je website. Zoekmachines houden van websites die regelmatig nieuwe content online zetten. We kijken of het regelmatig bloggen ook voor jouw kantoor interessant is en hoe je deze blogs het beste vorm kan geven.
  • Externe factoren voor SEO

Google bedrijfsprofiel

Helaas kom ik regelmatig advocatenkantoren tegen die het Google bedrijfsprofiel nog niet geclaimd hebben. Meestal heeft Google al wel geconstateerd dat er een advocatenkantoor is geregistreerd op het adres, maar verdere gegevens ontbreken omdat deze door de eigenaar zelf moeten worden ingevuld.

Het niet registreren van een bedrijfsprofiel is één van de grootste blunders die je op SEO gebied kan maken. Als je naar een advocatenkantoor zoekt in een stad, dorp of regio, dan zal je bovenaan de zoekresultaten meestal eerst een aantal bedrijfsprofielen zien. Het is dus zeer belangrijk dat je het bedrijfsprofiel claimt en voorziet van accurate gegevens zoals een goede omschrijving, rechtsgebieden, juiste adres, contactgegevens en openingstijden.

Na het claimen van je bedrijfsprofiel kunnen cliënten ook een review achterlaten, zodat potentiële cliënten zien of je goed beoordeeld wordt als advocaat.

Hulp nodig? Wij helpen je graag bij het claimen en beheer van het Google bedrijfsprofiel

Linkbuilding voor advocaten

Linkbuilding is het verkrijgen van externe en interne links naar pagina’s op een website. Het doel van linkbuilding is om een hogere ranking in de zoekmachines te krijgen en meer verkeer. Zoekmachines zoals Google hechten waarde aan het aantal links naar een website, omdat zij deze websites als een autoriteit zien op het gebied van een bepaald onderwerp.

Wat ons betreft begint goede SEO bij het optimaliseren van de website. Maar als alles op de website is geoptimaliseerd voor de zoekmachines, dan kan je overwegen om meer externe links te verkrijgen naar je website. Belangrijk voor Google is dat dit op een natuurlijke manier gaat.

Waar kan je aan denken voor het verkrijgen van links naar je juridische website?

  • Het schrijven van gastblogs over ontwikkelingen in je rechtsgebied op een juridische website.
  • Zorg dat je vermelding op de website van de Nederlandse Orde van Advocaten correct is en dat al je rechtsgebieden goed zijn ingevuld: https://www.advocatenorde.nl/mijn-orde
  • Ook veel andere advocaten verenigingen hebben een online ledenlijst waarbij ze linken naar de website, zorg dat ook daar naar de goede website wordt gelinkt:
  • Heeft jouw kantoor stageplekken voor rechtenstudenten? Schrijf Universiteiten en juridische HBO opleidingen aan en vraag of ze naar je kantoor willen linken vanaf de stage pagina.
  • Geef een interview aan een juridische website of krant met daarin een link naar je kantoor.
  • Sponsor je lokale verenigingen of goede doelen? Vraag of ze een link naar je website plaatsen vanaf de sponsoren pagina.
  • Ben je gastspreker op een evenement? Zorg dat er vanaf de website van het evenement gelinkt wordt naar je kantoor.

De SEO van je advocatenkantoor uitbesteden?

We kunnen ons goed voorstellen dat je vooral wilt doen waar je goed in bent: Pleiten en juridische vraagstukken oplossen! Bij het uitvoeren van goede zoekmachine optimalisatie wordt het al snel een technisch verhaal, waar je waarschijnlijk zelf de kriebels van krijgt. In dat geval willen we je graag helpen bij het optimaliseren van je website voor de zoekmachines. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden om ook jouw advocatenkantoor te laten scoren in Google. Wij hebben ervaring met de SEO van zowel landelijke als regionale advocatenkantoren.

Over Sigi Media

Online marketing, gericht op conversies! Dat is waar Sigi Media voor staat. Waarom worden bezoekers van je website op dit moment niet omgezet in klanten en waarom vinden ze je website op dit moment niet? Met de perfecte online marketing mix gaan we voor meer verkopen!